Fatima Mernissi: de la vida a la teoria

Fatima mernissi3

Fàtima Mernissi

Vaig saber de l’existència de l’escriptora i sociològa marroquina Fatima Mernissi molt abans de visitar per primer cop el Marroc. El descobriment va ser fruit de la casualitat, gràcies a una companya de classe de la carrera que va voler anar acompanyada a una exposició comissariada per la mateixa Mernissi al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

No conservo records nítids de l’exposició que portava el títol de Fantasíes de l’Harem i noves Xeherezads, només que vaig sortir entusiasmada d’allà. I el nom de la mateixa Mernissi va quedar ben gravat a la memòria a l’espera de que passessin els anys turbulents de la facultat i el final de l’adolescència, per a futures lectures. Era l’any 2003.fatima mernissi

No será fins el 2009, sis anys més tard, mentres preparava el meu segon viatge a Marroc que vaig tornar a pensar en aquella escriptora sociòloga marroquina. A la biblioteca municipal tenien alguns dels seus llibres, i en vaig agafar dos: Sueños en el umbral, i Marruecos a través de sus mujeres.

De la primera lectura que vaig fer llavors vaig quedar encantada. La prosa senzilla pero a la vegada rítmica, flueix tal i com si la mateixa Mernisi estés explicant-te un conte.

Marruecos a través sus mujeres

El llibre és un recull d’entrevistes a dones del Marroc, de diferents classes, i amb diferents trajectòries vitals, però amb infinitat de punts de vista, apreciacions i experiències comunes.  Les entrevistes estàn enmarcades en una introducció imperdible per entendre el paper que juga la dona al Marroc així com el paper com a investigadora qualitativa en un món masculí fortament quantitatiu.

La primera lectura, com deia, la vaig fer al 2009. La segona l’he feta aquest estiu. He gaudit recuperant idees i moments de les entrevistades però també fixant-me en d’altres idees o conceptes que havíen passat desapercebuts en la primera lectura, han vingut a primer pla per dir-me, un altre cop, que rellegir és el més assenyat hàbit d’un bon lector.

En la introducció Fatima Mernissi es sitúa clarament dient, per posar un exemple, una afirmació com aquesta:

Fue así como descubrí que la relación entre los sexos está siempre inextricable e incondicionalmente ligada a la relación de clases. (Marruecos a través de sus mujeres, 2000: XXVIII) 

Són vuit entrevistes que tracten temes vitals del dia a dia de les dones marroquines. Temes tals com la infantesa, l’ adolescència i el pas a l’edat adulta. Com el matrimoni trunca, en la majoria dels casos, els somnis i el desig de créixer i ser formades algunes de les dones. També tracta el pas per la unió conyugal, i el rol dels homes en les seves vides. Us sona aquesta opressió? El sud d’Europa, i el Nord d’Àfrica no són pas tant lluny.

Sueños en el umbral

Per altra banda, Sueños en el umbral, també el vaig agafar de la biblioteca. Anys més tard, aquest 2017 per ser més exactes, quan me n’adono de la importància que va tenir per a mi la sociòloga marroquina, i trobant-lo molt econòmic al mercat dominical de Sant Antoni, el vaig comprar. No recordo amb precisió ni l’estil ni la història, només recordo, la tendresa amb la que l’autora recordava la seva infantesa.

El llibre és el primer en la cua d’aquells que esperen a ser llegits aquestes dates.

llibres mernissi

El haren político. El profeta y las mujeres.

Aquest en canvi, es profund, dens, erudit. El Haren Político es un llibre on s’analitzen els textos sagrats de l’islam, els alhadices, principalment, que sustenen tradicionalment que el islam es profundament misògen.

Mernissi amb una tècnica d’anàlisi acurada revisa aquests textos, i posa en dubte que el missatge de l’islam primigeni fos masclista ans al contrari. Eren les pràctiques tribals i tradicionals prèvies al missatge de Mahoma les que no van poder ser escombrades ni derrocades. Aquesta es la tesi principal del llibre. Molt i molt recomanable.

Los hombres estaban dispuestos a vivir el Islam como una revolución de las relaciones en la vida pública, un profundo cambio de las jerarquías políticas y económicas, pero no querían que el Islam cambiara nada en las relaciones entre los sexos (El haren político, 1999:162).

L’ harem occidental

De la mateixa forma que l’Harem Polític l’he llegit aquest estiu, l’Harem Occidental també. Aquest en canvi es lleuger, passa ràpid, però es tremendament suggerent. Em va descobrir els laberints de pensament de Fatima Mernissi, la seva manera de raonar i d’inmersir-se en un tema després de plantejar-se un problema, dubte o questió.

El capítol final és la fita paradigmàtica d’aquest llibre. Mernissi sosté que la talla 40 és l’harem de les dones occidentals. Si bé nosaltres literalment no estem tancades amb l’objectiu d’entretenir els homes, les dones occidentals estem sotmeses per les regles estétiques que no permeten gaudir dels nostres cossos amb llibertat, agradar-nos sense complexos i estimar-nos sense embuts.

Finalment, el misteri del meu harem occidental prenia sentit. Al món occidental l’arma utilitizada contra les dones és equiparar joventut i bellesa, i condemnar la maduresa, de la mateixa manera que la restricció de l’accés als espais públics és l’arma usada a l’ Orient. L’objectiu és idèntic a totes dues cultures: fer que les dones se sentin fora de lloc, ineptes i lletges. (L’harem occidental, 2001: 208)

fatima mernissi2


Entrada a Literafricas 

Podeu trobar molts llibres seus tant a TodoColección, com a Wallapop, o al mercat de Sant Antoni.

Efectivament, el día després d’escriure aquesta entrada al bloc, és a dir, avui, he visitat el mercat de Sant Antoni, i he trobat un altre tresor particular per a mi. Un altre llibre de la Fatima Mernissi, a un preu asequible. Es Sultanas Olvidadas. Ja us informaré en un altre post tant de la lectura d’aquest com de la relectura de Sueños en el Umbral. Així per fer-ho tot, rodonet i bé.

Sultanas Olvidadas

Difòn la idea!
0

Deja un comentario